Vores første halvleg er uden tvivl den bedste halvleg, vi har præsteret endnu i denne sæson – endda noget af det bedste, der er præsteret under dette trænerteam. Offensivt holdt gutterne sig fornemt til spillekonceptet og vekslede flot mellem tålmodigt boldbesiddende spil samt aggressivitet og direkthed, når mulighederne for omstillinger opstod. I løbet af de første 15-20 minutter spillede vi os frem til tre frie afslutninger fra gunstige positioner, men desværre manglede den fornødne kvalitet til at passere Billund-keeperen.
Det skriver FC Sønderborg.
Det gode spil og de tilhørende muligheder fortsatte med fin kontinuitet halvlegen igennem, men vi skulle helt hen til det 43. minut, før Damsgaard kunne bringe os fortjent foran efter et flot angreb og en godt tempereret aflevering fra Toni. Kort efter lød pausefløjtet.
Vores keeper Emil havde inden scoringen hevet en rigtig flot redning op af posen, men ellers havde ingen kunnet indvende noget, hvis pausestillingen havde været 1-5 til FC Sønderborg. Det var den som bekendt ikke, og det skulle vise sig at blive rigtig dyrt.
De første 10 minutter af anden halvleg startede fint, og vi havde muligheder til på en god dag i hvert fald at lave en enkelt kasse mere. Det skete ikke, og omkring det 55. minut skiftede momentum over til Billund. Pludselig vandt de fleste andenbolde, de var aggressive i duellerne og vandt størstedelen af dem. I det 64. minut slog de kapital af det og udlignede til 1-1.
I perioden efter hang de rødklædte drenge godt i, og det lykkedes i det 77. minut igen at tage føringen, da Hoffmann efter et fint opspil og et godt indlæg fra Andy fik bugseret bolden i mål. Nu skulle man tro, at vi kunne ride stormen af og rejse fra Billund med de tre point, men sådan gik det desværre ikke.
Billund fortsatte deres momentum og pressede på. Om vi blev bange for at vinde, vides ikke, men vi blev i hvert fald alt for passive og lavtstående. Det udnyttede Billund til at udligne til 2-2 i det 85. minut og desværre også til at tage føringen i kampens absolut sidste sekunder.
2-3-målet kom efter et hjørnespark, hvor bolden efter noget tumult, klumpspil og flere fysiske dueller endte for fødderne af en fri Billund-spiller, som sendte den i nettet. Desværre symptomatisk for vores sidste tre kampe.
Et tungt nederlag og en tung periode – men vi bliver nødt til at tage det positive med os. Den første halvleg, drengene præsterede, skal vi bygge videre på, for det var virkelig høj kvalitet. Samtidig er der også dyre lærepenge i dagens kamp. Fodbold er et momentumspil, og det gælder om at udnytte det, mens man har det.
Gutternes indstilling og vilje kan der ikke sættes en finger på i dag. Desværre var Billund bare bedre til at udnytte deres momentum.
Pinsemandag kl 13.00 møder vi rækkens nye nummer ét, Aabyhøj, på hjemmebanen, Linak Arena. Hvis man spørger trænerteamet og spillerne, må vi snart have opbrugt vores kvote for misbrugte chancer – og det skal gerne komme til udtryk mod Aabyhøj.


