Fjernvarmekunder på Nordals fik en forklaring på prisstigningerne

Fjernvarmekunder på Nordals fik en forklaring på prisstigningerne
1006 tilmeldt SONFORs kundemøde. Foto · af: Ole Kæhler

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 6 minutter

Torsdag eftermiddag mødte fjernvarmekunderne på Nordals SONFORs ledelse og formandskabet og årsagen til kundemødet, som 1006 forbrugere havde tilmeldt sig er, at der er rigtigt mange, som er sure over, at det bliver væsentligt dyrere at være kunde end det, som der blev stillet i udsigt.

Fra Sonfors direktion var det direktør Christian Udby samt administrations- og finanschef Villads Kirkegaard, der var på podiet og senere kom også bestyrelsens formandskab, Ellen Trane Nørby og Tom Hartvig Nielsen frem på scenen. Det samme gjorde et par revisorer fra Deloitte.

SONFOR-direktør Christian Udby

“Vi er glade for, der er kommet så mange og jeg vil fortælle Jer om den prisstigning, vi står overfor. Vi har fået mange spørgsmål på Facebook og på mail og svarene på mange af dem, har vi også lagt på vores hjemmeside”, sagde Christian Udby.

Den faste takst til varme i et hus på 80 kvadratmeter stiger med 2.363 kroner om året. For en bolig på 125 kvadratmeter bliver stigningen på 3.375 kroner årligt, mens den årlige stigning i en bolig på 250 kvadratmeter bliver på 5.063 kroner

Derfor bliver det dyrere

Der er flere ting, som spiller ind i forklaringen på prisstigningen. Blandt andet renteudgifter og afdrag på fjernvarmeanlægget.

“Anlægget blev dyrere end vi havde budgetteret med i første omgang. I 2020 havde vi Corona og i 2021 var prisen steget med 130 millioner kroner og dengang Ukrainekrigen begyndte, så steg prisen igen – og denne gang med 90 millioner”, sagde SONFOR-direktør Christian Udby.

“Anlægget kostede 580 millioner og det er 87 procent mere end i det første budget”.

SONFORs Fjernvarme blev også ramt af, at halm steg med 70 procent og det betyder, at der i 2024 blev brugt fem millioner mere på halm end i 2020. Hertil kommer dyrere lån, fordi lånene blev større end i det første budget.

Underskud på 21,5 millioner

“Vi har en underdækning på 21,5 millioner kroner og det er altså penge, som forbrugerne skylder. De skal ind her i 2025 og det gør, at der er kommet en stor stigning på de faste afgifter”, sagde Christian Udby.

Ledelsen og bestyrelsen holdt priserne i ro, fordi de forventede, at pengene kom ind, når en ny varmepumpe kom i brug – men den blev forsinket og kan derfor ikke tjene pengene hjem inden årsskiftet.

Spørgsmål fra salen

Stener Glamann fra Tankegang var hyret ind som ordstyrer i den del af kundemødet, hvor kunderne kunne stille spørgsmål.

“Og det er sådan, at man skal stille spørgsmål og ikke komme med kommentarer”, sagde han og gav ordet til kunden, Jens Madsen.

“Ved indvielsen af varmecentralen i Havnbjerg sagde Ellen Trane Nørby i sin tale, at vi ville få Danmarks billigste fjernvarme. Hvordan kunne hun sige det”?

“Jeg sagde, at vores mål var, at prisen skulle ned samt at vi ville holde priserne i ro, men det kunne vi ikke holde”, sagde bestyrelsesformand Ellen Trane Nørby.

En beboer i Guderup, Birthe Møller, var flyttet dertil fra Sønderborg.

“Nu skal jeg betale dobbelt så meget for varme, som jeg gjorde i Sønderborg – og noget andet er, at når jeg får en regning, så virker den kode, der fører til siden, hvor jeg kan se mit forbrug, ikke. Jeres kundeservice kom med flere forslag, men de virkede heller ikke, Hvorfor sender i noget ud, der ikke virker”, spurgte hun?

“Vi har fået nyt system og der har været nogle udfordringer”, sagde Villads Kirkegaard.

Undren over underskud

“Det underskud, som SONFOR har i dag, det er bygget op siden 2009 – så hvorfor ikke leve med et underskud et år mere og undgå den her prisstigning”, spurgte en kunde?

Formand Ellen Trane Nørby og næstformand Tom Hartvig Nielsen

Forklaringen var enkel.

“Det er reglerne, som siger, at vi skal have pengene ind i år. Hvis vi ikke får det, så kan vi ikke opkræve dem – og selskabet har ikke en egenkapital, der kan trækkes på”, sagde økonomichefen og fortalte videre, at man i 2022 fik lov til at trække den til 2025.

“Når vi har lagt prisstigningen på taksterne og ikke forbruget, så skyldes det, vi ikke kan få pengene ind gennem salg af varme”.

“Hvorfor sagde I ikke det, inden vi meldte os til fjernvarmen”?

“Vi agerede ud fra det scenarie, som vi troede på og vi kan jo ikke se ind i fremtiden”, sagde Christian Udby.

Fra salen lød det, at havde man kendt til den store stigning, så havde man ikke tilmeldt sig.

Adskillige nye ansatte

“Personalestaben i SONFOR er næsten fire-doblet i en tid, hvor I byggede et underskud op. Hvordan kunne i det”, spurgte en fjernvarmekunde?

“Forbrugerantallet og SONFORs ledningsnet er tre-doblet, så der skal mere personale til”, svarede direktør Christian Udby.

Venter lysere tider?

En SONFOR-kunde ville gerne have at vide, om kunderne kommer til at mærke, når den længe ventede varmepumpe kører.

“Vi i bestyrelsen enige om at se på prisen i 2026 og det bliver så den nye bestyrelse, der gør det”, svarede bestyrelsesformand Ellen Trane Nørby.

Som indbyggere i Sønderborg Kommune er det vigtigt, man kan have tillid til hjemmeplejen, skolelærere og mange andre medarbejdere – og det er ligeså vigtigt, der er tillid til den kommunalt ejede SONFOR og SONFORs ledelse og bestyrelse – om kundemødet fik tilliden til at vokse, må tiden vise.

Læs også...  To nyvalgte forbrugere er på vej ind i SONFORs bestyrelse
Politisk annonce – Socialdemokratiet
POLITISK REKLAME
Sponseret af Socialdemokratiet
(Kommunalvalg 2025)

GÅET GLIP AF .. ?