Liberal Alliances Frederik Klakk har i en podcast fortalt, at han har oplevet, at forældre ikke må hjælpe frivilligt på skolerne. Den påstand undrer Socialdemokratiets byrådskandidat, Jesper Kock, som har taget sagen videre.
“Jeg kontaktede Jesper Smaling, som er formand for Børne- og Uddannelsesudvalget, og han sørgede for, at vi fik en afklaring fra forvaltningen. Svaret er klart: Forældre kan godt bidrage med frivilligt arbejde – for eksempel ved arbejdsdage, hvor man maler eller laver mindre praktiske forbedringer. Det er kun, hvis opgaverne ellers skulle være udført af lønnet personale, at det ikke er tilladt”, siger Jesper Kock.
Han understreger, at frivilligheden ikke skal erstatte de ansattes arbejde:
“Vi skal have fuld respekt for lærere, pædagoger og pedeller. De gør en vigtig indsats hver eneste dag. Men når forældre frivilligt vil give en hånd med, så er det en styrke. Vi kender det fra børnehaverne og fra selvejende institutioner – og det skaber både glæde, fællesskab og ejerskab”.
Jesper Kock taler af egen erfaring:
“Jeg sidder selv i forældrerådet i Parken, og vi har lavet mange ting sammen – lige fra at bage boller og kager til at holde arbejdsdage. Jeg har selv haft en bagedag med de store børn, hvor vi fik en hyggelig dag ud af det. Vi har også søgt fonde, så vi kan bidrage med finansiering til nye tiltag. Det skaber fællesskab, giver børnene oplevelser og viser dem, at deres forældre engagerer sig i hverdagen. Den samme energi kan vi sagtens bringe med ind i skolen”, siger han.
Han mener, at hvis man møder en barriere, må man bruge de demokratiske kanaler:
“En skoleleder eller en lærer træffer hver dag beslutninger i den bedste mening for børnene. Men nogle gange kan det være i systemet – f.eks. i forvaltningen eller Drift og Service – at der opstår stopklodser. Hvis noget spænder ben, må vi tage dialogen gennem skolebestyrelsen, i Byrådet eller via forvaltningen. Det er sådan, vi kan ændre tingene – i respekt for de ansatte og til gavn for børnene”.
For Jesper Kock er sagen et billede på, hvordan Sønderborg kan udvikle sig:
“Når vi forældre får lov at bidrage, styrker det fællesskabet, øger medejerskabet og giver børnene en bedre hverdag. Jeg ønsker et Sønderborg, hvor vi bygger skoler og institutioner sammen – ansatte, forældre og politikere – altid med børnene i centrum”.


