Nanna Kastrup, frivillig koncertanmelder, skriver:
Traditionen tro blev der igen aholdt Sankt Hans-koncert i koncertsalen Alsion, med Sønderjyllands Symfoniorkester under ledelse af 1. gæstedirigent Henrik Schaefer – en unik koncert, der lod lytteren mærke sommeren indtog med dens smukke, lette og fængende symfoniske perler.
Aftenens program blev præsenteret af symfoniorkesterets bestyrelsesformand, Simon Faber, som både sørgede for at guide lytteren gennem det spændende program, med tre runder, der lå foran dem, samt for at spille for til tre fællessange, alle skrevet af Carl Nielsen.
Og med netop to fællessange blev koncerten skudt igang.
Det var en skøn aften, der vekslede fra at præsentere den sprøde og liflige danske sommerfornemmelse til det mere alvorlige, franske univers, henover et kinesisk islæt, for igen at slutte af i det danske.
Præsentationer, der i fællesskab med et velspillende orkester, blev fremført med to meget dygtige sopraner, Denise Beck og Frederikke Kampmann. Denise Beck der præsenterede det danske univers og Frederikke Kampmann, der præsenterede det franske.
Aftenen sluttede med, at Denise Beck igen kom på scenen og i fællesskab med orkestret fremførte en meget smuk og sublim version af vores alles I Danmark er jeg født med tekst af H.C. Andersen.
En meget smuk afrunding på en stærk og stemningsfyldt koncert, der inviterede sommeren ind, på den fineste måde.
Aften sluttede af i Sønderborgs smukke ramme – med Sankt Hans-bålet, der blev tændt og sammen sang gæsterne Midsommervisen, mens de kiggede på bålet og samtidig kunne nyde solnedgangen.


