Forventningen hos SONFOR er nu, at underdækningen kan indhentes allerede i slutningen af 2025 og ikke som tidligere udmeldt i slutningen af 2026. Derudover arbejder SONFOR på en række andre tiltag for at reducere omkostninger.
SONFOR har i foråret arbejdet intenst med at håndtere budgetunderskuddet, som opstod i første kvartal som følge af den sene indkøring af varmepumpen og har hen over sommeren arbejdet målrettet på at indhente den historiske underdækning og få budget 2025 tilbage på sporet.
”Slutfinansiering, aktiv gældspleje, administrativ besparelse ved sammenlægning af SONFORs to varmeselskaber samt fuld indkøring af den nye varmepumpe er blot nogle af de aktiviteter, som SONFOR Varme aktuelt arbejder med for at nedbringe omkostningerne”, fortæller konstitueret direktør Susanne Pagh i en pressemeddelelse.
“Vi har i SONFOR arbejdet aktivt for at forbedre SONFOR Varmes økonomi, og vi har som bestyrelse hele perioden aktivt fulgt op på og optimeret SONFOR Varme og de tilbud, vi giver vores kunder. Det var med samme ansvarlighed, vi handlede i foråret, da forsinket varmepumpeleverance betød et 1. kvartal med store budgetoverskridelser. Det glæder mig, at vi nu kan melde, at vi er tilbage på budget, og at vi kan afvikle underdækningen inden udgangen af 2025. Hvordan vi lander i 2026, ved vi dog først, når budget 2026 er godkendt af bestyrelsen den 23. oktober”, siger SONFORs bestyrelsesformand, Ellen Tane Nørby.
Der er dog flere ting, som peger på, at det scenarie, der blev udmeldt i juni, kan undgås.
”Vi arbejder videre med en række aktiviteter, og vi har grund til at tro, at vi f.eks. kan lande lån på nogle samlet set mere favorable vilkår, end dem vi tidligere har set”, siger næstformand Tom Hartvig Nielsen. Han glæder sig samtidig over, at situationen ser anderledes ud end i foråret.
”Vi er klar over, at det har trukket store veksler på både medarbejdere og kunder i perioden”.
Samlet set vurderer Susanne Pagh, at tiltagene har et samlet optimeringspotentiale i størrelsesordenen 5 millioner kroner om året. Selv om hun ikke kan blive mere specifik, synes hun, det er vigtigt at kommunikere planen allerede nu.
”Vi får klar feedback fra en del kunder på, at de savner information om, hvad vi gør for at reducere omkostningerne. Derfor går vi ud og fortæller om de igangværende indsatser også selvom, der er ting, vi endnu ikke kan sige. Det handler om, at vi gerne vil fortælle det, vi ved og kan fortælle på nuværende tidspunkt”, siger Susanne Pagh.

