Sottrupskov blev årets landsby

Sottrupskov blev årets landsby
Nydamselskabets bygning og båden trækker turister til Sottrupskov. Foto · af: Bo Bach Jensen

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: < 1 minut

Inden Sønderborg Kommune hvert år kårer Årets Landsby, kigger dommerkomiteen på, om landsbyen tør tænke nyt, tør tage chancer, viser bredde og har opbakning fra hele landsbyen. Desuden kigges der på, om landsbyen udnytter de ressourcer og muligheder, som landsbyen naturligt byder på, og om landsbyen har aktiviteter, som andre kan blive inspireret af.

En enig dommerkomite valgte denne gang, at vinderen skulle være et af de mindste landsbylaug: Sottrupskov.

Sottrupskov Landsbylaug blev stiftet for ca. 10 år siden, og det lille landsbylaug har organiseret sig med arbejdsgrupper der arbejder med:

Faciliteter ved vandet

Fællesspisning med bankospil

Juletræstænding

Kajakvedligehold

Pinsefest

Brolaug/tømmerflåde

Landsbylauget har modtaget 5.000 kr., en vandreskulptur samt blomsterbuket.

Dommerkomiteen bestod af Kirsten Bachmann, formand for Byudvikling-, Landdistrikter- og Infrastrukturudvalget, Ingebeth Clausen fra sidste års vinderlandsby, Smøl, Stefan S. Kirkegaard-Kronborg, repræsentant for Landsbyforum samt landsbyudvikler Carl Erik Maae.

Læs også...  Kæmpe loppemarked ved Den Gamle Skole

GÅET GLIP AF .. ?