Tirsdag eftermiddag hædrede Sønderborg Kommune alle deltagerne, der i weekenden deltog i Special Olympics idrætsfestival i Roskilde og det var sundhedspædagogisk konsulent Frederik Jensen, der bød velkommen på Rådhustorvet.
“Fodboldspillerne fra Sønderborg Boldklub vandt en flot sølvmedalje og det samme gjorde håndboldspillerne fra Dybbøl håndbold. Badmintonspillerne fra Nordals Badminton vandt hele to guldmedaljer, en sølvmedalje og en bronzemedalje og Parasport Sønderborgs bowlingspillere vandt en bronzemedalje og flere femtepladser”, sagde han og tilføjede, at det ikke alene var idrætsudøverne, der var afsted.
“Der var også trænere og hjælpere med og de skal have stor tak og det samme skal trænerne ude i klubberne”.
Når der er nogle fra Sønderborg, som vinder medaljer, så er det godt for os alle i kommunen.
Det fortalte borgmester Erik Lauritzen, som holdt tale for de dygtige atleter.
“Først af alt vil jeg sige tillykke med de flotte resultater og tak til alle foreningerne og hjælpere. Det lyder til, at det har været hårdt og sådan er det med sport. Det skal være hårdt, men jeg håber, at I også synes, det har været sjovt”, sagde borgmesteren.
“I Roskilde repræsenterede i Sønderborg på bedste vis og nu, hvor I er kommet hjem, så hylder vi Jer. Søndag hyldede vi Unge på Toppen, som blev sendt afsted på en cykletur til Alpes d’Huez. Dem er vi stolte af og det er vi også af Jer”.
41 rejste med til Roskilde
Tælles trænere, hjælpere og atleter, så var der 41, som var med i Roskilde og Special Olympics betyder meget, sagde Frederik Jensen til Nært & Nyt.
“Det har betydet meget, der var noget at træne op til og så gav det sammenhold i de enkelte klubber og på turen også holdene imellem. Og nu, hvor vi alle er hjemme igen, så ved vi, hvad der skal trænes på. Både sportsligt og socialt”.
At de alle havde det godt sammen, bliver bekræftet af Lea fra Sønderborg Boldklub.
“Vi havde det rigtigt godt sammen i Roskilde og sådan er det også, når vi træner”, sagde den tidligere hestepige, Lea, som spiller fodbold, fordi hun skulle prøve noget nyt.
“Der var mange mennesker i Roskilde, men det kunne jeg fint klare og skal jeg nævne det bedste ved turen, så bliver det festen om lørdagen, hvor temaet var festival”.
Som nævnt var der også hjælpere med på turen og en af dem var Mikkel.
“Lige for tiden dyrker jeg ikke selv sport, men når mit ben bliver i orden, så skal jeg i gang igen. Men i Roskilde sørgede jeg for, at håndboldspillerne havde vand i drikkedunkene og så snakkede jeg dem, der nogle gange blev lidt kede af det”, sagde Mikkel til Nært & Nyt.
“Det bedste ved at være med til Special Olympics var turen hjem, fordi vi gjorde holdt ved en McDonalds”.
Fra håndboldholdet kunne Camilla fortælle, at håndbold er hårdt.
“Men jeg kan godt li’ det og vi vandt fem kampe, spillede en uafgjort og i finalen tabte vi i tillægstiden, så vi vandt sølv”, sagde hun og fortalte, at det allerbedste på turen var sammenholdet.


