CaféSang mere end fyldte Café Alsion

CaféSang mere end fyldte Café Alsion
Cafésang er et tilløbsstykke. Foto · af: Ole Kæhler

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 2 minutter

Der var stuvende fuldt i Café Alsion lørdag middag – og en del gæster sad en etage højere oppe – og de mange mennesker var kommet for at være med til Fællessang. Denne lørdag var det Asta Flyvholm Kjær, der havde valgt sange og ved klaveret sad Hannelore Nissen-Berdiin.

“Jeg har valgt sange ud fra alle de gange, jeg har været på højskole og på et af dem skulle jeg lære en masse om fotografering. Pudsigt nok var der ikke fællessang på den højskole. Kursisterne sad hele tiden ved computerne og redigerede billeder – og nu skal vi synge Hvem sidder der bag skærmen”, sagde Asta Flyvholm Kjær.

Hun har også – blandt mange andre højskoler – været på Askov og det samme havde hendes fætter, Kim Larsen.

“Vores mødre er kusiner og vi begge hedder Flyvholm til mellemnavn. Kim Larsen indspillede pladen Glemmebogen og også Glemmebogen for børn – netop for at sangene ikke skulle gå i glemmebogen”.

Asta Flyvholm Kjær havde også valgt sangen Julies sprog, som Benny Holst skrev til sin bedstemor.

“I et af versene skriver han: Det sprog vi har talt, trænger til at fornyes – vi må lære det gamle igen”.

Og Astrid Flyvholm er jo kendt for sin kamp for at bevare den synnejyske dialekt. Det kan du læse mere om på hjemmesiden Mojn Asta.

Fællessang er – som deltagerantallet viser, virkeligt populært og som en af deltagerne sagde, så bliver man glad i låget af at synge sammen med andre.

Den 25. april er der CaféSang igen og det er gratis at være med.

CaféSang begynder klokken 12 – men fra klokken 10 kan man nyde en brunch i Café Alsion og den skal bestilles på Café Alsions hjemmeside.

Cafésangene vælges i Højskolesangbogen. Foto: Ole Kæhler

Læs også...  Nu er DGIs tre dage med forårsopvisning i fuld gang

GÅET GLIP AF .. ?