Ifølge en aftale mellem regeringen og KL skal kommunerne senest den 1. januar have fundet sammen i 4-5 kommunale it-serviceorganisationer, som skal klare kommunernes server- og netværksdrift for at styrke cybersikkerheden.
Forvaltningen har bedt Økonomiudvalget om mandat til at arbejde videre med en model baseret på et interessentskab, hvor de syddanske kommuner løser opgaverne i fællesskab. I september fremlægges der forventeligt en sag til endelig politisk godkendelse af samarbejdet.
“Det er sag, hvor vi kæmper lidt imod, fordi vi synes, det er en dårlig idé, at vores servere skal være i et center langt herfra”, siger borgmester Erik Lauritzen til Nært & Nyt og tilføjer at kommunen har dygtige it-folk ansat og det er jo ikke umuligt, at de flytter med opgaverne.
Meget tyder på at serverne skal placeres i Odense.
“Nu har vi sagt til den første del, men vi siger også, at det kun er de centrale servere, vi vil have del i. Den daglige it-service skal blive her”, siger borgmesteren.


