I Budgetaftalen 2026-2029 satte politikerne 8 millioner kroner af i 2026-2027 til at forbedre vedligeholdelsesstandarden af kommunale ejendomme og tilknyttede udearealer.
Penge, som er sat af til vedligehold og forbedring af udearealer, skal blandt andet bruges til reparation af adgangsveje til institutioner, belægning ved kommunale bygninger, reparation og udskiftning af hegn samt delvis reparation af støttemure.
Det blev Udvalget for Byudvikling, Landdistrikter og Infrastruktur orienteret om på udvalgsmødet i går, tirsdag.
Pengene, der er sat af til vedligehold af bygninger, skal blandt andet bruges til maling af fælles- og servicearealer, udskiftning af toiletter i kritisk stand og der er en pulje til akutte reparationer af storkøkkener på plejecentre. Derudover skal der sættes 900.000 kroner af til brandsikring af aulaen på Havnbjerg Skole, så der kan være banko og andre arrangementer med over 150 deltagere.
”Vi i Venstre er glade for, at de ekstra penge der blev afsat i budgettet til vedligehold af kommunale bygninger er blevet aktiveret. Ingen tvivl om at vi har et vedligeholds efterslæb, som bliver dyrere i den sidste ende, hvis vi ikke prioriterer det højere”, siger udvalgsmedlem Tage Petersen til Nært & Nyt.



