På dagens møde i Økonomi- og Strategiudvalget stemte Enhedslisten som eneste parti imod Byrådets Vision. Det gjorde vi, fordi en af visionens centrale punkter er et målrettet arbejde for en fast forbindelse mellem Als og Fyn.
Enhedslisten bakker ikke op om den store miljøbelastning en bro eller tunnel mellem Als og Fyn vil bringe med sig – såvel i bygningsfasen som i den daglige drift, skriver Enhedslisten Sønderborg i en pressemeddelelse.
Som alternativ til en vision støbt i asfalt og beton, forsøgte Enhedslisten at samle byrådet om formuleringen: ’Vi vil arbejde for bedre transportinfrastruktur til vores region og vores øvrige omverden’.
Det var der desværre ikke opbakning til.
I Enhedslisten er vi kede af, at det ikke var muligt at samle Byrådet om en fælles vision, selvom vi ufortrødent arbejdede for det.
Det skal bemærkes at et byrådsflertal stadig ville kunne forfølge en broambition uanset teksten. Men med Enhedslistens samlingsforslag ville vi have fået en fælles vision, der beskrev, hvad vi faktisk er enige om.
I Enhedslisten er vi loyale overfor de vælgere, der har stemt på os, fordi de ønsker en bæredygtig udvikling af kommunen. Det indebærer, at vi arbejder for en forbedring af den kollektive trafik, mere natur, mindre trafikstøj og en reducering af CO2-belastningen.


