Efterskoleeleverne levede sig helt ind i Middelalderen

Efterskoleeleverne levede sig helt ind i Middelalderen
Her trækkes der i 'Den fedtede pind'. Foto · af: Bo Bach Jensen

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 2 minutter

Fredag eftermiddag skal eleverne på Dybbøl Efterskole vise deres forældre alt det, som de har lært gennem en uge, der har handlet om Middelalderen – og det betød, at bøgerne blev lagt væk.

“Det har været en dejlig uge og det var skønt med forandring, så vi kunne glemme eksamen for en tid”, sagde et par af eleverne til Nært & Nyt. Mange af eleverne har boglige udfordringer – så i Middelalderugen var der rigtig mange muligheder for at hente en eller flere succesoplevelser gennem leg og læring.

“Eleverne fik mulighed for at lære gennem hænderne, fællesskabet og oplevelserne. Historien bliver levende, konkret og nærværende – og erfaringen viser, at eleverne lærer og husker på en helt anden måde”, siger forstander Mikkel Fjord-Larsen.

Det var gøgler og hospitalsklovne, som var gæstelærere i Middelalderugen – og det var noget, der passede de unge.

“Det har været rigtigt dejligt, fordi eleverne var med på det hele. Der var ikke noget pjat der”, lød det fra gøglerne.

Elevernes forældre og pårørende er inviteret til opvisning og spisning, hvor der er middelalderdans, ridderturnering, gøgl og arbejdende værksteder.

Og opvisningen bliver en oplevelse – som den også var onsdag aften – og som en lærer sagde, så bliver det en oplevelse, som før vi fik mobiltelefoner og andet skrald.

“Vi skal se gøgl, høre visesang have ‘leg med den fedtede pind’ og se flot akrobatik”.

Læs også...  Flere elever er klar til talentklassen

GÅET GLIP AF .. ?