Kommunen sender godt 6 millioner kroner til lufthavnen

Kommunen sender godt 6 millioner kroner til lufthavnen
Foto · af: Sønderborg Kommune

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: < 1 minut

I forbindelse med salget af Sønderborg Lufthavn i 2020 står der i overdragelsesaftalen og tilskudsaftalen, at Sønderborg Kommune giver en årlig underskudsgaranti på mindst 8,5 millioner kroner i 2020-priser i tilfælde af driftsunderskud på lufthavnens regnskab. Det beløb er sat ned til 6,863 millioner kroner i 2026-tal.

Lufthavnen ejes af Sønderborg Kommune og Bitten & Mads Clausens Fond.

Onsdag godkendte Økonomi- og Strategiudvalget, at kommunen holder aftalen og betaler pengene.

”Lufthavnen er et vigtigt aktiv og uden den, så havde SAAB næppe udvidet deres lokaler på Porten. Sydjysk Sparekasse vil nok heller ikke have bygget nyt og vi havde næppe fået de statslige arbejdspladser i Augustenborg og heller ikke besøg af Tour de France”, siger borgmester Erik Lauritzen.

Han fortæller, at infrastruktur er vigtig for erhvervslivet.

”Så det er godt vi har lufthavnen – og vi har togforbindelser, som kunne blive bedre og også busforbindelser, der også kunne blive bedre og så har vi en motorvej”.

På onsdag er sagen på bordet i Byrådet, som tager den endelige beslutning.

 

Læs også...  Statsministeren mødte Sønderborgs vælgere

GÅET GLIP AF .. ?