LGBTQ+ Sønderborg følger retssagen om trusler mod Pride Paraden

LGBTQ+ Sønderborg følger retssagen om trusler mod Pride Paraden
Privatfoto · af: Bo Bach Jensen
112

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 2 minutter

I dag, onsdag, indledes retssagen mod to personer, som i forbindelse med den første Pride Parade i Sønderborg i 2022 fremsatte alvorlige trusler på sociale medier om at ville køre deltagere ned under paraden.

Det skriver LGBTQ+ Sønderborg.

Pride-paraden samlede det år omkring 850 deltagere og blev dermed den største Pride Parade, der har været i Sønderborg. Arrangementet blev et stærkt symbol på fællesskab, mangfoldighed og retten til at være sig selv.

Hos LGBTQ+ Sønderborg vækker sagen fortsat stærke følelser, men også et håb om, at trusler om vold mod minoriteter ikke accepteres i det danske samfund eller retssystem.

Foreningen følger sagen tæt, men vil som udgangspunkt ikke være til stede i retten, medmindre der bliver behov for foreningens deltagelse som repræsentant.

Foreningen vil heller ikke udtale os offentligt før der ligger en afgørelse fra retten.

Vi er glade for, at politiet har taget truslerne alvorligt og har fulgt sagen til dørs. Det sender et vigtigt signal om, at hadforbrydelser og trusler mod LGBTQ+ personer bliver taget seriøst”, siger forperson Niels Christian Aahøj Bech.

LGBTQ+ Sønderborg understreger samtidig, at foreningen fortsat arbejder for trygge og inkluderende fællesskaber i Sønderborg, hvor alle mennesker kan føle sig velkomne og sikre.

Pride Parade . Foto: LGBTQ+ Sønderborg

 

 

Læs også...  Hørup Frivillige Brandværn kaldt ud til flere opgaver

GÅET GLIP AF .. ?