Skal Statsskolen huse et nyt valgsted?

Skal Statsskolen huse et nyt valgsted?
Foto · af: Ole Kæhler

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 2 minutter

I morgen, onsdag, når der er byrådsmøde, skal de folkevalgte tage stilling til, om Statsskolen skal være valgsted. Det skyldes, at skolen har søgt kommunen om at blive det.

Flere undersøgelser viser, at den demokratiske deltagelse har været faldende over en årrække – for eksempel ved det seneste folketingsvalg, hvor valgdeltagelsen på landsgennemsnittet var på 84 procent, hvilket er den laveste siden 1990.

Ved kommunal- og regionsvalget i 2025 faldt stemmeprocenten med 0,3 procent i Sønderborg Kommune i forhold til kommunal- og regionsvalget i 2021. Forskning viser, at valgdeltagelsen generelt blandt unge mennesker er lavere end andre aldersgrupper.

De tendenser udfordrer den demokratiske legitimitet, da valgdeltagelse er afgørende for et velfungerende demokrati.

Synliggør demokratiet

Formålet med at benytte Festsalen på Sønderborg Statsskole som valgsted, er at styrke unges demokratiske deltagelse og dannelse, da det vil synliggøre demokratiet for skolens elever på en håndgribelig måde og skabe muligheder for en styrket aktiv demokratisk involvering. Det forventes desuden at bidrage til en øget valgdeltagelse blandt unge og for eksempel rekruttering af valgtilforordnede blandt skolens elever over 18 år.

Samspillet mellem skolens initiativer, og skolen som fungerende valgsted, kan eventuelt bidrage til flere fremtidige fælles initiativer med Sønderborg Kommune om at styrke de unges demokratiske deltagelse.

Tilgængeligheden samt adgangsforhold til Festsalen på Sønderborg Statsskole er undersøgt af forvaltningen.  På skolens parkeringsplads er der én handicap-parkeringsplads – det antal anbefales udvidet på valgdagen. Ved hovedindgangen er der en elevator for borgere i kørestol og borgere der er gangbesværede. Fra elevatoren er der adgang til Festsalen.

 

Læs også...  Rygestopforløb: 12 ud af 38 unge kvittede tobakken

GÅET GLIP AF .. ?