Socialdemokratiet: Fremtidens pleje kræver høj faglighed

Socialdemokratiet: Fremtidens pleje kræver høj faglighed
Arkivfoto · af: Ole Kæhler

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 4 minutter

Sønderborg Kommune skal gå forrest i kampen for en stærk og fremtidssikret ældrepleje. Socialdemokratiet foreslår et konkret mål: 85 procent af personalet i ældre- og socialområdet skal være uddannet. Det skal sikre både kvalitet, faglighed og tryghed i ældreplejen – nu og i fremtiden.

Vi står, ligesom alle andre kommuner, over for store udfordringer med både rekruttering og det stigende plejebehov. Derfor vil vi sætte et klart mål for fagligheden i vores ældrepleje. Vi foreslår, at mindst 85 procent af personalet på ældre- og socialområdet skal være uddannet – præcis som vi tidligere har gjort det med succes på dagtilbudsområdet”, siger Preben Storm i en pressemeddelelse. Han er næstformand i Social, Senior og Handicapudvalget og gruppeformand for Socialdemokratiet.

Allerede i dag arbejder Sønderborg målrettet med rekruttering og kompetenceudvikling. Kommunen har blandt andet for tre år siden etableret SOSU-Digitec-uddannelsen på Alsion i samarbejde med SOSU Syd, som klæder fremtidens medarbejdere på til at bruge velfærdsteknologi i plejen. Den er for en uge siden rykket ind i det nye Sundhedscampus Ahlmann på den tidligere Ahlmannskolen, som Socialdemokratiet har været en af drivkræfterne bag at etablere.

“Velfærdsteknologi handler ikke kun om robotstøvsugere, men om hjælpemidler, der styrker borgernes selvstændighed – som for eksempel intelligente drikkeglas og specialbestik til borgere som er motorisk udfordret eller intelligent medicindispensering. Teknologien skal ikke erstatte den menneskelige kontakt, men understøtte en mere værdig og effektiv pleje. Velfærdsteknologi er og bliver én af vejene til at sikre fortsat kvalitet i ældreplejen i fremtiden”, siger Preben Storm.

Lokale uddannelsesmuligheder og investering i faglighed

Et centralt element i Socialdemokratiets plan er at søge et samarbejde med SOSU skolen om at samle flere SOSU-uddannelser lokalt i Sønderborg på det nye Sundhedscampus Ahlmann – så flere kan uddanne sig lokalt og dermed blive i området.

“Vi har allerede et stærkt samarbejde med SOSU-syd. Og vi skal arbejde for-og være klar til at investere i en uddannelsesstrategi, hvor ufaglærte medarbejdere i ældreplejen kan opkvalificeres systematisk. Det er en investering i både mennesker og velfærd. Ja, det koster penge – men erfaringerne fra vores dagtilbud viser tydeligt, at høj faglighed giver bedre arbejdsmiljø og højere kvalitet. Da vi uddannede alle dagplejere til PAU, havde vi succes med at uddanne dem lokalt, netop fordi der var en flerårig fastlagt plan, som sikrede elever til uddannelsen”, siger borgmester Erik Lauritzen.

Stolt prioritering af kernevelfærden

I den aktuelle valgkamp har liberale partier og tænketanken CEPOS peget på, at der er et stort effektiviseringspotentiale hvis kommunerne holder deres udgifter på det udgiftsbehov staten har vurderet og tildelt midler efter. Her fremhæver man særligt Vejle som en kommune andre bør skele til. Socialdemokratiet er helt bevidste om, at Sønderborg bruger flere midler på ældrepleje end statens udgiftsbehovsberegning tilsiger – men det er en bevidst prioritering.

“Der er nogle, der peger på, at vi bruger for mange penge. Men hvis vi skulle følge deres model, og have et udgiftsbehov på ældreplejen som Vejle Kommune, som ud fra de tal der refereres til, bruger mange tusinde kroner mindre pr ældre end Sønderborg kommune, så skulle vi skære op mod 120 millioner årligt i ældreplejen – det ville være uansvarligt, det tror jeg faktisk alle er enige om. Vi er stolte af at prioritere vores ældre, og vi tror ikke, at borgerne ønsker mindre tryghed, færre penge og lavere kvalitet i plejen”, siger Erik Lauritzen.

Allerede i gang – og klar til at gøre mere

Sønderborg ligger allerede i top, når det gælder lavt sygefravær og nylige tal viser at Sønderborg sammen med Tønder Kommune har den laveste personaleomsætning i ældreplejen i Sydjylland. Kommunen har også været blandt de første til at indføre “små teams” i hjemmeplejen for at styrke kontinuitet og nærhed.

Fra 2024 til 2027 tilføres der desuden samlet 31 millioner kr. årligt til ældreområdet – til både drift og udvikling.

Vi er godt i gang, men vi er ikke i mål. Vi vil fortsætte med at prioritere ældreplejen højt – og vi tror på, at investering i faglighed og mennesker er vejen frem,” siger Preben Storm.

FAKTA: Socialdemokratiets forslag i Sønderborg

Mål om 85 procent uddannet personale i ældre- og socialområdet

Lokal SOSU-uddannelse på Sundhedscampus Ahlmann

Fast opkvalificeringsordning for ufaglærte

Fortsat satsning på velfærdsteknologi og små teams

Fokus på arbejdsmiljø, fastholdelse og faglig udvikling

Læs også...  Enhedslisten: Vi fokuserer på det bliver trygt og godt at bo i Sønderborg Kommune

GÅET GLIP AF .. ?