Tirsdag blev der skrevet lidt Danmarkshistorie i Sønderborg Lufthavn, hvor der var indvielse af det første digitale kontroltårn i rigsfællesskabet. Løsningen er leveret af Saab og markerer et afgørende skridt i moderniseringen af lufthavnen og den fortsatte udvikling af Sønderborg.
Det skriver borgmester Erik Lauritzen på Facebook.
Det er fantastisk, at vi med SAAB har en verdensførende producent og udvikler af højteknologisk isenkram – placeret lige her i Sønderborg. Løsningen erstatter behovet for et nyt fysisk tårn og giver lufthavnen en mere fleksibel og effektiv trafikstyring – samtidig med at alle arbejdspladser inden for lufttrafiktjenesten bevares lokalt.
SAABs digitale tårnløsning er udviklet til at understøtte sikker og effektiv drift i mindre og mellemstore lufthavne, og teknologien anvendes allerede i flere lande. I Sønderborg Lufthavn tilpasses systemet de lokale forhold, så overgangen sker uden at påvirke den daglige drift.
Vi – ejerne af Lufthavnen – Bitten og Mads Clausens Fond og Sønderborg Kommune – er stålsatte på at sikre og udvikle lufthavnen og dermed understøtte erhvervslivets muligheder og selvfølgelig også give os lokale borgere nærhed til den store verden. Med det digitale tårn tager Sønderborg endnu et vigtigt skridt ind i fremtidens luftfart.
Det glæder mig, at så mange erhvervsledere og samarbejdspartnere mødte frem og var med til at markere det vigtige skridt på vejen til en moderne og effektiv lufthavn til gavn for Sønderjylland og grænseregionen.


