Sønderjyllands Symfoniorkester og Slesvig-Holsteins Symfoniorkester forenes på scenen i Alsion den 4. juni og musikken bliver i sandhed grænseløs. På tværs af landegrænsen – men med en fælles kærlighed til den symfoniske musik – skaber de to orkestre en storslået koncertoplevelse, som kun er mulig i en region med så stærke kulturelle bånd. Det er en enestående mulighed for at opleve over 100 musikere samlet på scenen, en luksus man ellers kun møder i de største europæiske hovedstæder.
Vi får igen besøg af Andreas Brantelid, som solist i Blochs Schelomo, et dybt følelsesladet og dramatisk værk, hvor celloen bliver kong Salomons stemme. Med flere end 100 musikere på scenen udnytter vi muligheden for at spille de helt store mesterværker, skriver symfoniorkestret.
Gustav Mahlers 1. symfoni, kendt som Titan, er det værk Mahler selv har dirigeret mere end noget andet. Symfonien blev uropført i Budapest i 1889, mens Mahler var dirigent ved Leipzig Opera – overraskende nok – uden den store succes. Derfor reviderede Mahler værket flere gange, blandt andet til opførslen i Hamborg i 1893 og den endelige version fra 1898. Selvom Mahler i sine breve næsten altid omtalte værket som en symfoni, blev de første opførelser præsenteret som et symfonisk digt og som et tonedigt i symfonisk form.
Program
Wagner: Lohrengrin Ouverture
E: Bloch: Schelomo
Mahler: Symfoni nr. 1, D-dur, Titan
Dirigent: Harish Shankar
Du kan købe billet på symfoniorkestrets hjemmeside.
Café Alsion byder på en menu inden koncerten og den kan du se og købe på Café Alsions hjemmeside.



