Flere end 30.000 dyrker foreningsidræt!

Flere end 30.000 dyrker foreningsidræt!
Udvalgsformand Jesper Larsen. Privatfoto

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 2 minutter

De nyeste medlemstal fra DIF og DGI er lige kommet og det er fantastisk nyt for Sønderborg Kommune. Tallene viser at hele 30.163 dyrker foreningsidræt i kommunen og det er en stigning på 236 personer. Stigningen ses primært hos de yngste børn, men også blandt de 13-18 årige og så er seniorerne også blevet mere idræts -og foreningsaktive.

“40 procent af borgerne dyrker altså foreningsidræt og glæder mig enormt meget, fordi det er godt for livskvaliteten! Det er nemlig utallige gange påvist at idrætsdeltagelse og deltagelse i aktive fællesskaber i det hele taget er medvirkende til, at skabe øget trivsel og fysisk og mental sundhed”, siger Jesper Larsen i en pressemeddelelse. Han formand for Idræt og Fritidsudvalget.

Idræt kan så meget mere

“Det er afgørende at vi giver børn, unge og voksne de bedste rammer for fællesskaber og idrætsdeltagelse. Og jeg mener at vi fremover skal satse meget mere på idrætten både for at fastholde unge borgere og tiltrække unge til kommunen. Vi skal bruge idrætten som katalysator for at skabe stærke miljøer hvor uddannelse og idræt går hånd i hånd”.

“Men skal vi gøre mere for at få flere idrætsaktive i foreningerne? Ja det skal vi helt klart og det vil jeg arbejde stenhårdt for de kommende år! Vi skal fortsætte med, at arbejde med Åben Skole sammen med DGI, Get2Sport sammen med DIF, Ombold, Inklusion i fodbold Danmark, Sønderborg Talentakademi, Parasport og de mange andre fantastiske tiltag som Sønderborg Kommune er en del af”, siger Jesper Larsen og fortsætter.

“Sammen med foreningerne skal vi også arbejde med Idræts og Fritidspolitikken og hjælpe dem med nye tiltage bl.a. gennem puljen ‘Flere børn i foreningslivet’. Det er alt sammen tiltag, som netop understøtter forenings- og idrætsdeltagelsen. Det skal vi holde fast i og netop her ser jeg mange muligheder”.

Sønderborg Kommune går som helhed går en spændende tid i møde henimod DGI Landsstævne i 2029, som helt naturligt vil sætte ekstra fokus på idræt, bevægelse og foreningsdeltagelse.

 

Læs også...  Kunstnere viser vi ikke kan stole på det vi ser

GÅET GLIP AF .. ?