Fodboldbørn jagter teknik-mærker

Fodboldbørn jagter teknik-mærker
Fodboldbørnene fik øvet teknik. Foto · af: Ole Kæhler

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 2 minutter

Fodboldbørn og deres forældre fik i går, lørdag, et indblik i et motiverende træningskoncept med fokus på teknisk udvikling og glæden ved selvtræning. Det gjorde de på Sønderborg Boldklubs baner ved SFS-hallen.

Grundideen er, at børn udvikler sig gennem leg og gentagelser, når de arbejder med konkrete og overskuelige mål i deres eget tempo og en central del af konceptet er teknikmærkerne – bronze, sølv og guld – som opnås gennem forskellige øvelser, forklarer fodboldtræner Thomas Krogh Nielsen. Det var dog ikke ham, men et trænerteam fra Midtjylland, som stod for træningen.

Ved bronzemærket varierer kravet til jongleringer afhængigt af årgang, mens skudøvelsen er den samme for alle: Bolden skal gå ind i hjørnet af et 11-mandsmål fra straffesparkspletten, når der sparkes med det stærkeste ben.

Ved sølvmærket er kravene ens for alle: 50 jongleringer samt evnen til at ramme hjørnet fra straffesparkspletten med det svage ben.

Ved guldmærket kræves der op mod 250 jongleringer samt en mere avanceret afslutningsøvelse, som testes på selve dagen.

”Det er vigtigt at fortælle, at det ikke er noget, børnene kan fra start, men noget de arbejder hen imod over tid. Det er netop fremskridt og de små succesoplevelser, der driver motivationen”, siger Thomas Krogh Nielsen.

Læs også...  Skal dine ski tjekkes inden vinteren kommer?

GÅET GLIP AF .. ?