Konference: Hvordan får vi flere arbejdspladser her i kommunen?

Konference: Hvordan får vi flere arbejdspladser her i kommunen?
Videnshuset. Foto · af: Ole Kæhler

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 4 minutter

Skal Sønderborg lykkes med at vende befolkningsudviklingen, så vi bliver 77.000 i år 2030 og sikre fremtidens vækst, kræver det, at der skabes 2000 flere attraktive job i kommunen. GOTO Sønderborg samler erhvervslivet, uddannelsesinstitutioner, kommunen og organisationer til en stor erhvervskonference på Sergenten den 16. marts fra 13-16.30.

Hovedtaler til erhvervskonferencen er Mona Juul, som er formand for Det Konservative Folkeparti og tidligere topchef. Hun har selv erfaring med at skalere en privat virksomhed og skabe massevis af nye jobs. På konferencen vil Mona Juul sætte fokus på, hvordan politiske rammevilkår, private investeringer og lokalt lederskab kan omsættes til konkrete arbejdspladser i mellemstore byer som Sønderborg.

Det skriver GOTO Sønderborg i en pressemeddelelse.

Samarbejde er styrken i Sønderborg Kommune

Erhvervskonferencen er blevet til i samarbejde mellem GOTO Sønderborg, Sønderborg Vækstråd, STEAR og Sønderborg Kommune.

Borgmester Erik Lauritzen peger på betydningen af det brede partnerskab i Sønderborg Kommune.

”Styrken i Sønderborg Kommune ligger i vores partnerskaber mellem erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner og det offentlige. Fælles ambitioner og handlinger kan omsættes til konkret udvikling som for eksempel Byens Havn, ProjectZero, Nordborg Resort, Sønderborg Lufthavn og mange andre. Når vi samler kræfterne på tværs, skaber vi de bedste forudsætninger for nye arbejdspladser, grøn vækst og en kommune, hvor mennesker har lyst til at bo og arbejde. Det er helt i tråd med vores masterplan for bosætning, erhverv og grøn vækst. Det håber jeg, vi får vist på GOTO Erhvervskonference, der også er et godt eksempel på et stærkt partnerskab i Sønderborg Kommune”, siger borgmester Erik Lauritzen.

Nu skal ambitioner omsættes til handling

Ifølge Tanja Have, direktør i GOTO Sønderborg, er tiden inde til handling – og hun forventer en dag, der både inspirerer og sætter en tydelig retning for, hvordan Sønderborg når målet om flere arbejdspladser.

”Vi kan ikke skabe et stærkt lokalsamfund uden flere stærke arbejdspladser. Hvis Sønderborg skal blive ved med at være et attraktivt sted at bo, leve og arbejde, skal vi turde og ville  rioritere vækst og skabe de bedste betingelser for virksomheder. Det kræver handling nu”,  siger Tanja Have.

Målet er ambitiøst – og det forpligter. Ifølge GOTO Sønderborg kræver det en offensiv indsats både for at udvikle eksisterende virksomheder og at tiltrække nye.

”De 2.000 nye arbejdspladser kommer ikke ét sted fra. De skal skabes både i de virksomheder, vi allerede har, gennem start-ups og flere scale-ups blandt vores SMV’er og ved at tiltrække nye virksomheder udefra. Det kræver målrettet virksomhedsudvikling, adgang til kapital og talent – og at vi er hurtige og løsningsorienterede, når virksomheder vil investere og vokse her”, siger Tanja Have.

Fremtidens fortælling om Sønderborg

Et andet centralt tema på konferencen er, hvordan Sønderborg positionerer sig i konkurrencen om virksomheder, investeringer og talent.

Her giver Clamor Gieske, partner og founder i det London-baserede brandingbureau Zeitgeist 365, sit bud på, hvordan Sønderborg kan skærpe sin fortælling og stå stærkere både nationalt og internationalt.

”Vækst opstår, når en by eller kommune ved, hvem den er – og tør stå ved det. Sønderborg har stærke forudsætninger, men spørgsmålet er, hvordan man samler dem i en klar retning og en fortælling, der kan tiltrække både virksomheder og talent”, siger Clamor Gieske.

Arbejdet med at skærpe fortællingen om Sønderborg er allerede i gang. På konferencen giver det London-baserede brandingbureau et første indblik i, hvordan Sønderborg kan komme til at positionere sig stærkere i fremtiden.

Handling og forpligtelse

”Sønderborg Kommune har et unikt samspil mellem store virksomheder, SMV’er, iværksættere og uddannelsesmiljøer. Det er i det fællesskab, fremtidens arbejdspladser skabes. Men vi har ikke tid til kun at tale om mulighederne – vi skal omsætte dem til handling. Jeg ser frem til en konference, der både inspirerer og forpligter os til næste skridt”, siger bestyrelsesformand Lars Tveen fra GOTO Sønderborg.

Læs også...  Buffet og blues i Nørherredhus

GÅET GLIP AF .. ?