Om få år kan borgerne i Blans se frem til fjernvarme i stedet for olie- og gasfyr. Natur, Klima og Miljøudvalget har nemlig godkendt Sønderborg Varmes ændrede projektforslag, der sikrer udrulning af fjernvarme i Blans.
Beslutningen betyder, at minimumskravet for tilslutning sænkes fra 75 til 65 procent. Allerede nu har 67 procent af husstandene meldt sig til projektet. Dermed giver kommunen grønt lys, så anlægsarbejdet kan gå i gang næste år.
”Fjernvarme er en vigtig brik i vores plan om at udfase gas og olie inden 2029. Det giver borgerne stabile priser og en komfortabel løsning, samtidig med at vi reducerer CO₂-udledningen markant. Den grønne omstilling bliver først virkelig, når vi træffer beslutninger som denne som samtidig styrker udviklingen af landdistrikterne”, siger udvalgsformand Susanne Blegvad Posselt i en pressemeddelelse.
Projektet bliver afslutningen på udrulningen af fjernvarme mod vest i Sønderborg Kommune i byerne Nybøl, Vester Sottrup, Avnbøl, Ullerup og Blans. Over 1500 husstande i de byer får i de kommende år mulighed for at tilslutte sig fjernvarmen.


