Læserindlæg: Bag hvert ord er der et menneske

Læserindlæg: Bag hvert ord er der et menneske
Vivi Brit Nielsen. Arkivfoto · af: Ole Kæhler

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 3 minutter

Byrådskandidat Vivi Brit Nielsen, Venstre, skriver:

Der bliver i øjeblikket skrevet meget på Facebook og andre steder om ufaglærte. Vi har brug for dem – for uden dem går hverdagen ikke rundt.

Det er naturligt, at vi også taler om behovet for flere faglærte i Sønderborg Kommune. Men midt i den debat skal vi huske, at de ufaglærte spiller en vigtig rolle og fortjener at blive omtalt med respekt.

Bag hvert opslag og hver kommentar sidder der mennesker, som kan blive ramt af tonen.

Jeg kan personligt blive overrasket over, at man ikke altid overvejer, hvad ens ord kan sætte i gang – som ringe i vandet. Man kan faktisk komme til at udelukke folk fra arbejdsmarkedet og få dem til at føle sig forkerte, bare fordi de ikke har overskud eller mulighed for at tage en uddannelse.

Og om man er gul, blå, rød eller grøn, så har vi alle sammen en holdning til det her område. Og det er både godt og vigtigt. Det er demokrati. Men igen – det handler om måden, man taler om det på.

Hvordan løfter vi udfordringerne?

Hvordan passer vi på de mennesker, det handler om – både medarbejderne og de ældre mennesker, vi egentlig skal hjælpe?

Privat foto

Samtidig skal vi være nysgerrige på, hvordan vi kan fastholde de faglærte.

Hvad er det, vi kan gøre anderledes?

Hvordan kan vi skabe rammer, hvor de har lyst til at blive – og hvor deres faglighed bliver brugt og anerkendt?

Jeg synes, vi allerede har gjort meget og sat fokus på området, men vi skal fortsætte arbejdet.

Vores ældre – og vores medarbejdere – fortjener nemlig de bedste vilkår, ud fra de muligheder vi har.

Når man beskriver det i den her situation, fordi man gerne vil være med til at gøre en forskel og være med til at ændre noget,

så skal man huske at tænke på, hvordan man omtaler – og hvordan man møder mennesket-personen.

Ord betyder noget, og måden vi taler på, kan enten bygge bro eller skabe afstand.

Vi kan ikke undvære hverken de faglærte eller de ufaglærte.

Begge grupper bidrager – og begge fortjener respekt.

Både i hverdagen og her i valgkampen.

Jeg møder mange mennesker, der hver dag gør en forskel – både dem med uddannelse og dem uden.

De står tidligt op, løser opgaver, som får vores samfund til at hænge sammen, og de gør det med hjerte og ansvarsfølelse.

Det er dem, der også er med til at få

det hele til at fungere – og dem skal vi huske at løfte og anerkende, uanset titel eller baggrund.

Derfor vil jeg arbejde videre med, at jeg synes, at det er vigtigt, at vi får et fyrtårn her i Sønderborg Kommune, der hedder ‘mennesket’.

Læs også...  Læserindlæg: Legeteket flytter – lad os sikre, at alle kan bruge det

GÅET GLIP AF .. ?