Byrådsmedlem Preben Storm, Socialdemokratiet, skriver:
I de seneste fire år har vi i byrådet opnået mange gode resultater på velfærdsområderne. Jeg vil gerne fremhæve nogle få, som jeg er særligt glad for:
Vi har besluttet, at Gråsten Skole skal totalrenoveres – til gavn for elever og personale.
Vi skaber Børneunivers Rinkenæs, så der også fremover er skole og pasningstilbud i Rinkenæs. Med budgettet for næste år sikrer vi også 17 millioner kroner til nye fysiske rammer.
Bostedet B.S. Ingemanns Vej er blevet udbygget, så flere borgere med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser kan bo der, når de bliver ældre.
Vi fortsætter med at rulle små, faste teams ud i ældreplejen i hele kommunen – det giver tryghed for de ældre, når det er kendte ansigter, der kommer hjem til dem.
Vi har opnået meget, men vi er ikke i mål. Hvis jeg bliver genvalgt, vil jeg fortsætte med at være en sikker stemme for velfærden – især når det gælder vores ældre, udsatte og borgere med handicap. Jeg vil gerne pege på tre ting:
Jeg vil arbejde for mere uddannet personale både på vores bosteder og i vores ældrepleje – ligesom vi allerede har gjort det i dagplejen, hvor dagplejerne har fået et uddannelsesløft til pædagogisk assistent. Det kan vi også gøre blandt de medarbejdere, der har med ældre medborgere og borgere med handicap at gøre.
Vi skal bekæmpe ensomheden. Især blandt ældre, der bor alene, er ensomheden ofte et frygteligt livsvilkår. Det skal vi ændre. Politisk skal vi derfor arbejde for – sammen med foreningsliv og civilsamfund – at skabe endnu flere aktiviteter og sociale tilbud for ældre, så de kan bevare et aktivt og meningsfyldt liv.
Et godt liv i den tredje alder handler også om en passende bolig. Mange ældre vil gerne flytte ud af deres parcelhus og ind i noget mindre. Her har vi en stor opgave med at skaffe mindre og ældrevenlige boliger, så de ældre kan blive i deres lokalområde. Det gælder især i Broager og Gråsten. Samtidig vil det give plads til, at f.eks. børnefamilier kan rykke ind i parcelhusene.

