Læserindlæg: Gratis busser i Sønderborg Kommune – luksus eller sund fornuft?

Læserindlæg: Gratis busser i Sønderborg Kommune – luksus eller sund fornuft?
Busstationen. Foto: Jesper Højmark Esbensen. Foto

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 2 minutter

Byrådskandidat Jesper Højmark Esbensen, Konservative, skriver:

I Fredericia har man her til sommer indført gratis bybusser. Som konservativ er jeg ikke tilhænger af at uddele “gratis” offentligt betalte goder uden omtanke. Intet er jo gratis – det er skatteborgerne, der betaler. Men når det er sagt, så kan der faktisk være gode grunde til at overveje det i Sønderborg.

Vi har i dag et bussystem, hvor mange busser kører halvtomme rundt. Betalingssystemerne – Rejsekort, apps og abonnementer – fungerer fint for dem, der bruger bussen til daglig. Men for dem, der kun sjældent tager bussen, kan det virke besværligt at finde ud af. Mange vælger så bilen i stedet. Turister oplever det samme – og her kunne gratis busser være et stærkt argument for at lægge ferien i Sønderborg.

På Ærø har man gjort busserne gratis, med timedrift mellem Søby, Ærøskøbing og Marstal. Resultatet? Passagertallet er femdoblet. Det betyder, at busser, der før kørte tomme, nu er fyldt med både lokale og besøgende.

I Sønderborg kunne gratis busser især gavne vores landsbyer. Studerende, der ikke kan finde bolig i byen, kunne bosætte sig i Lysabild eller Guderup uden at være afhængige af bil. Det ville give mere liv i landsbyerne, bedre udnyttelse af boligerne og styrke kontakten mellem mennesker på tværs af kommunen. Det giver trivsel, mindre ensomhed – og måske færre udgifter til psykologer og læger.

Kommunen kan ikke nedlægge busdriften – vi har en forpligtelse til at transportere skolebørn, ældre, syge, borgere uden kørekort og dem, der gerne vil besøge familien til en frokost med en øl og en snaps. Så hvorfor ikke udnytte det system bedre?

Ifølge Sydtrafiks regnskab ligger billetindtægterne på omkring 20–28 millioner kroner årligt. Det er dét beløb, der skal findes, hvis vi vil gøre busserne gratis. Derfor mener vi i det konservative folkeparti at det skal undersøges om gratis busdrift kan være en investering i både mobilitet, turisme, landsbyliv og sammenhængskraft – uden at vi går på kompromis med konservative principper om økonomisk ansvarlighed.

At vi skulle komme med et forslag som overhaler SF ogEenhedslisten venstre om, havde jeg aldrig forestillet mig og før nogen råber valgflæsk, skal det med, at det ikke er sikkert vi vil gå den vej. Men det er værd at undersøge muligheden.

Læs også...  Debat: Danmarksdemokraterne går ind for at beskytte vores smukke natur og kulturlandskab
Politisk annonce – Enhedslisten
POLITISK REKLAME
Sponseret af Enhedslisten
(Kommunalvalg 2025)

GÅET GLIP AF .. ?