Statsskolen som valgsted – beslutningen blev udskudt

Statsskolen som valgsted – beslutningen blev udskudt
Statsskolen vil gerne være valgsted. Foto: Jesper Kock. Foto

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 2 minutter

Statsskolen har søgt kommunen om at blive valgsted det er Byrådet, som skal beslutte det. Sagen var på bordet på byrådsmødet onsdag.

Flere af byrødderne mente, at der var flere ting, som skulle undersøges, inden der kunne tages en beslutning. En enkelt mente, at sagen skulle sendes i Strategi og Økonomiudvalget eller til Valgbestyrelsen.

“Vi har ingen steder, vi kan sende sagen hen. Det er Byrådet, som afgør den. Men vi kan udskyde beslutningen og undersøge tingene lidt nærmere”, sagde borgmester Erik Lauritzen.

Og sådan blev det.

Statsskolen tanker med forslaget om at benytte skolens festsal som valgsted er, at styrke unges demokratiske deltagelse og dannelse, fordi det vil synliggøre demokratiet for skolens elever på en håndgribelig måde og skabe muligheder for en styrket aktiv demokratisk involvering. Det forventes desuden at bidrage til en øget valgdeltagelse blandt unge og for eksempel rekruttering af valgtilforordnede blandt skolens elever over 18 år.

Samspillet mellem skolens initiativer, og skolen som fungerende valgsted, kan eventuelt bidrage til flere fremtidige fælles initiativer med Sønderborg Kommune om at styrke de unges demokratiske deltagelse.

Tilgængeligheden samt adgangsforhold til Festsalen på Sønderborg Statsskole er undersøgt af forvaltningen.  På skolens parkeringsplads er der én handicap-parkeringsplads – det antal anbefales udvidet på valgdagen. Ved hovedindgangen er der en elevator for borgere i kørestol og borgere der er gangbesværede. Fra elevatoren er der adgang til Festsalen.

Læs også...  Kommunen klar med politisk styregruppe for DGIs Landsstævne

GÅET GLIP AF .. ?