Debat: Fuld forståelse for frustrationerne over prisstigningen

Debat: Fuld forståelse for frustrationerne over prisstigningen
SONFORs halmfyr på Nordals. Arkivfoto · af: Ole Kæhler

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 2 minutter

Byrådsmedlem Jesper Larsen, Socialdemokratiet, skriver:

Det er nu tre uger siden at SONFOR meddelte fjernvarmekunderne under SONFOR Varme og det vil sige forbrugere på Nordals, at prisen kommer til at stige markant.

Via en pressemeddelelse er byrådet også orienteret om takststigningen og om den ulykkelige situation SONFOR varmeselskab er bragt i og som tvinger dem til at handle.

Jeg forstår til fulde de mange frustrerede fjernvarmekunder, der undrer sig, når nu selskabet i december 2024 netop meldte ud, at der ikke ville komme prisstigninger i 2025.

Jeg er selv ramt af takststigningen og siden har hverken jeg eller andre hørt noget fra formanden for SONFORs bestyrelse, Venstres Ellen Trane Nørby, hvilket forekommer meget underligt, når man tænker på, hvor stor betydning takststigningen har for mange borgere.

SONFORs direktør, Christian Udby, har været ude med faktuelle oplysninger om årsagerne til behovet for prisstigninger. Jeg har ingen grund til at betvivle de forklaringer.

Imidlertid er der stadig masser af spørgsmål, hvor svarene svæver i vinden. Jeg er ikke selv medlem af bestyrelsen, så jeg har drøftet sagen med byrådskollegaer, der har plads i SONFORs bestyrelse og jeg ved, at de – Tom Nielsen, Preben Storm og Ganeshwaran – arbejder for, at der kan gives flere og mere præcise forklaringer på årsagerne til prisstigningen og sikkerhed for, at alle muligheder for at minimere stigningen er prøvet af.

Der har været fremsat ønske om et forbrugermøde, hvor SONFOR kan svare på de mange spørgsmål. Mine partikollegaer i bestyrelsen vil kræve, at det møde kommer i kalenderen meget hurtigt. Jeg har ingen grund til at betvivle, at bestyrelsen gør hvad de kan for, at afbøde situationen. Men der er brug for svar og forklaringer nu.

Og ja, så er der brug for at kigge fremad. Men her må man også rette spørgsmålet til bestyrelsesformanden: Hvad er planen?

Er en fusion med Sønderborg Varme en langsigtet god løsning?

Bliver det undersøgt?

Vi og forbrugerne i Nordborg ønsker nogle præcise svar.

Redaktionen: Nært & Nyt har forleden bedt både Ellen Trane Nørby og Tom Hartvig komme med en forklaring på takststigningen. Ingen af dem har reageret.

Læs også...  Læserindlæg: Frivillige initiativer - en driver for vækst og erhvervsudvikling
Politisk annonce – Socialdemokratiet
POLITISK REKLAME
Sponseret af Socialdemokratiet
(Kommunalvalg 2025)

GÅET GLIP AF .. ?