Casper Thede Olsen, Nordborg, skriver:
SONFOR har de seneste år talt meget om åbenhed, transparens og ønsket om tættere dialog med borgerne.
I 2024 gjorde man ligefrem et stort nummer ud af, at kunder og samarbejdspartnere for første gang kunne overvære generalforsamlingen. Arrangementet blev lagt fra kl. 17.00 til 19.30, så almindelige mennesker havde mulighed for at deltage efter arbejde. Der var livestream, informationsmøder og åbne spørgerunder.
I 2025 fortsatte man i samme spor med informationsmøde fra kl. 17.00 og generalforsamling fra kl. 18.00. Aftenen blev ikke livestreamet, men optaget, så den efterfølgende kunne ses.
Men i år er programmet rykket til endnu tidligere.
Informationsmødet starter allerede kl. 16.00, generalforsamlingen kl. 17.00, og først kl. 18.30 er der mulighed for at tale med direktør og formandskab.
Det kan måske lyde som en lille detalje. Men tidspunktet betyder faktisk noget.
For hvor mange almindelige, lokale, borgere har reelt mulighed for at møde op klokken 16 på en almindelig arbejdsdag?
Hvor mange pendlere, håndværkere, butiksansatte, sygeplejersker, fabriksarbejdere eller børnefamilier kan bare gå fra arbejde midt på eftermiddagen for at deltage i et møde om deres forsyningsselskab?
Det er svært ikke at se det i lyset af det seneste års massive debat om fjernvarmen på Nordals, økonomien i projektet, Resort Varme, fusionen mellem selskaberne og de mange spørgsmål, aktindsigter og klager fra borgere.
For mange opleves det stadig som om, at centrale oplysninger først kommer frem, når presset bliver stort nok. Flere oplysninger om fusion, økonomi og beslutningsforløb er ikke kommet frem gennem frivillig åbenhed, men gennem aktindsigter, vedholdende spørgsmål og klager til myndigheder.
Samtidig taler SONFOR om åbenhed og dialog.
Men ægte dialog handler ikke kun om flotte ord i pressemeddelelser og på hjemmesiden. Det handler også om at gøre det muligt for folk faktisk at deltage.
Ja, generalforsamlingen er formelt offentlig. Men det er stadig Sønderborg Kommune, der ejer SONFOR og træffer beslutningerne. Borgerne har ingen stemmeret og kan i praksis kun overvære mødet og stille spørgsmål.
Netop derfor betyder adgangen noget.
Når årets arrangement rykkes endnu tidligere på dagen netop i en periode med stor offentlig interesse og kritik, så sender det et signal — uanset intentionen bag.
Hvis SONFOR virkelig ønsker åben og ærlig dialog med borgerne, burde det være en meget lille ting at rykke arrangementet bare én time senere, så almindelige mennesker med arbejde også har en reel mulighed for at deltage.
Det virker som et rimeligt ønske.
Redaktionen: SONFOR har haft mulighed for at svare på læserindlægget.


