Byrådskandidat Jørgen Jørgensen, SF skriver:
Er det rimeligt, at ældre medborgere der modtager praktisk hjemmehjælp fra Sønderborg kommune, tvinges til at købe en robotstøvsuger, hvis man vil have støvsuget sin bolig?
Nej vel. Det mener vi i hvert fald ikke i SF. På kommunens hjemmeside om hjælp til støvsugning står: ’I Sønderborg Kommune leverer vi som hovedregel ikke hjælp til støvsugning. Vi opfordrer til, at du anskaffer en robotstøvsuger’.
For mange ældre er det ikke bare et spørgsmål om teknik – det handler om tryghed, økonomi og respekt. Ikke alle har råd til at købe en robotstøvsuger. Og for mange giver robotten blot flere bekymringer end lettelser. Skal man som ældre virkelig tvinges til at investere i en dyr robot for at få den hjælp, man har ret til og betaler for gennem skatten? Det mener vi i SF er urimeligt. Det må være rimeligt, at kommunen stiller en robotstøvsuger til rådighed, på samme måde som man stille andre hjælpemidler til rådighed for borgere med funktionsnedsættelser.
I SF er vi med på, at fremtiden byder på flere velfærdsteknologiske løsninger, men de skal introduceres og anvendes med omtanke, og bør ske i dialog og forståelse med den enkelte borger og dennes situation – ikke med tvang og standardløsninger. Ældreplejen bør handle om omsorg, ikke kun om rationalisering. En robotstøvsuger kan være en god hjælp, men den må aldrig blive et krav, for at få gjort rent.
Vi skal passe på, at velfærdssamfundet ikke forvandles til et system, hvor teknologi og effektivitet vejer tungere end menneskelighed og respekt. For når vi begynder at måle omsorg i minutter og maskiner, mister vi det, der gør hjælpen værdifuld – nemlig det menneskelige nærvær.

