Niels Benjamin Sørensen, Danmarksdemokraterne, skriver:
Onsdag den 24. juni tog folketingsmedlem Ulrik Knudsen fra Danmarksdemokraterne sagen om modersmålsundervisning i arabisk i Sønderborg Kommune op i Folketingssalen. Her spurgte han den socialdemokratiske undervisningsminister Magnus Heunicke om, hvorvidt undervisningsministeren mente, at modersmålsundervisning på arabisk er en kommunal opgave, og hvorvidt undervisningsministeren mente, at det er med til at skabe parallelsamfund.
Svaret fra ministeren lød, at han ikke mente, at det var en kommunal opgave at levere modersmålsundervisning på arabisk, og at han ligesom Danmarksdemokraterne frygter, at det kan medføre parallelsamfund. Ydermere gik den socialdemokratiske undervisningsminister med til at tage kontakt til de kommuner – herunder Sønderborg – som tilbyder modersmålsundervisning på arabisk. Ministeren vil samtidig se på, om der kan laves et lovindgreb, som forhindrer kommunerne i at tilbyde modersmålsundervisning på arabisk.
I Danmarksdemokraterne i Sønderborg er vi meget glade for, at folketingsmedlem Ulrik Knudsen har taget sagen op, og vi håber, at vi snart kan få sat en stopper for modersmålsundervisningen i arabisk i Sønderborg Kommune. Det giver nemlig absolut ingen mening at bruge skatteydernes penge på undervisning i arabisk og på at dele børn i 1. 2. og 3. klasse op på baggrund af etnicitet.
Samtidig undrer vi os over, at Socialdemokratiet i Sønderborg Kommune kan være så uenige med Socialdemokratiet på Christiansborg. Vi håber på, at den socialdemokratiske undervisningsminister vil lykkes med at lavet et lovindgreb, der aktivt sætter en stopper for modersmålsundervisning på arabisk – også i Sønderborg Kommune.
Seancen fra Folketinget kan ses via følgende link: TV fra Folketinget
