Læserindlæg: En tryg vej – ind i og ud af kommunen

Læserindlæg: En tryg vej – ind i og ud af kommunen
Vivi Brit Nielsen fra Venstre. Arkivfoto · af: Ole Kæhler

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 3 minutter

Byrådsmedlem Vivi Brit Nielsen, Venstre, skriver:

Da jeg begyndte min valgperiode, oplevede jeg, at flere borgere i Sønderborg Kommune kontaktede mig med historier om bekymring og uro – ofte fordi de havde modtaget en besked fra kommunen i e-Boks en fredag eftermiddag eller i weekenden.

De henvendelser gjorde et stort indtryk på mig. For nogle kan det skabe usikkerhed, hvis en besked ikke er helt gennemskuelig, eller man mangler viden til at forstå indholdet. Når man så ikke kan få fat i nogen før mandag, kan det føre til unødvendig bekymring.

Særligt for mennesker, der i forvejen lever med psykiske eller fysiske udfordringer, kan manglende mulighed for svar forværre situationen. Man kan ganske enkelt blive mere syg af at gå for længe med bekymringer, som måske kunne være afklaret hurtigt. Derfor betyder tryg og tydelig kommunikation så meget.

Jeg blev for nylig kontaktet af en familie, der fortalte, at de i flere omgange havde forsøgt at få fat i den rette person i kommunen. Det tog faktisk ti dage, før de fik kontakt. Det understreger for mig, hvor vigtigt det er, at der altid er en vej videre – at man kan få kontakt til en anden, som kan hjælpe en på rette vej, hvis den første ikke er tilgængelig.

Jeg ved af egen erfaring, hvor svært det kan være, når noget fylder, og man går for længe uden svar. Jo længere man går med det, jo større kan det føles. Derfor er det vigtigt, at vi ikke skal gå for længe med spørgsmål eller usikkerhed – hverken digitalt eller i kontakten ind i kommunen.

Jeg er glad for, at jeg fik sat fokus på behovet for en tydelig vej ind i kommunen.

Jeg hører også fra borgere, at Din Vej gør en stor forskel med deres imødekommenhed og hurtige kontakt.

Jeg kan nævne en positiv oplevelse, jeg selv havde i Teknik og Miljø, da jeg skulle søge om noget i forbindelse med en shelter. Jeg kom forbi kontoret og fik straks kontakt til en medarbejder. Hun fortalte mig ærligt, at hun ikke kunne love svar på alt med det samme, men at hun gerne ville hjælpe mig videre. Jeg blev mødt med imødekommenhed og forståelse – og det betød meget for mig. Det vil jeg gerne sige tak for.

For mig var det et godt eksempel på, hvordan en vej ind i kommunen kan fungere i praksis. Det handler ikke om at få hurtige svar, men om at blive mødt og have mulighed for at stille spørgsmål.

Jeg bliver ikke kontaktet af borgere i samme omfang som tidligere, og det vælger jeg at se som noget positivt. Jeg håber, det betyder, at der allerede er sket forbedringer. Men vi skal fortsat have fokus på området, så vi fastholder den gode udvikling og bliver endnu bedre til at møde borgerne med åbenhed og tryghed.

Jeg håber, at arbejdet med at skabe en tydelig og tryg vej ind i kommunen fortsætter – en vej, hvor kommunikationen opleves imødekommende og let at forstå for alle.

Nogle gange er det de små ting, der gør forskellen. Andre gange kræver det beslutninger uden for kommunen. Men vi som kommune kan fortsat arbejde for at styrke nærheden og kontakten til borgerne – og samtidig sikre, at medarbejderne har de rette rammer til at hjælpe dem, der har brug for hjælp.

Læs også...  Debat: Vi mangler tilgængelige legepladser – der er for alle
Politisk annonce – Enhedslisten
POLITISK REKLAME
Sponseret af Enhedslisten
(Kommunalvalg 2025)

GÅET GLIP AF .. ?