Byrådsmedlem Kirsten Bachmann, Slesvigsk Parti, skriver:
Udvalget for Byudvikling, Landdistrikter og Infrastruktur har i går, tirsdag, godkendt samarbejdsmodellen for vores udviklingsprogrammer i Sønderborg Kommune.
Aktuelt er der udviklingsprogrammer i Sønderborg, Nordborg, Augustenborg, Broager og Hørup. Jeg ser frem til samarbejdet mellem udviklingsforaerne og handelsstandsforeningerne og de øvrige lokale aktører.
Udvikling handler om mere end planer på papir. Det handler om at omsætte gode ideer til konkrete projekter, der skaber liv, aktivitet og udvikling i vores lokalsamfund. Derfor er det vigtigt med klare rammer for samarbejdet, så alle parter kender deres rolle og kan bidrage til at bringe projekterne videre.
Samarbejdsaftalen med bykoordinatoren skal være med til at skabe de bedst mulige forudsætninger for dette arbejde frem mod 2030. Arbejdet begynder for alvor nu. I samarbejde med bykoordinatoren skal vores bystrategier gøres levende gennem konkrete handleplaner, der omsætter visioner og ideer til handling. Det er her, vi skaber retning, prioriterer indsatserne og sikrer, at udviklingen bliver synlig og mærkbar i de enkelte byer.
Samtidig er det afgørende, at udviklingsprojekterne tager afsæt i de ønsker og behov, som kommer fra lokalområderne selv. Det er her, de bedste idéer opstår, og det er her, engagementet findes.
For mig er politisk involvering også vigtig. Ikke for at styre projekterne, men for at understøtte dem og hjælpe med at bygge bro til de kommunale og lokale aktører, når projekterne skal føres videre fra idé til virkelighed.
Jeg glæder mig til at følge udviklingen og se de mange lokale initiativer vokse og skabe værdi for både borgere, foreninger og erhvervsliv i hele kommunen.



