Læserindlæg: Slaget om solceller i Lavensby

Læserindlæg: Slaget om solceller i Lavensby
Foto · af: Ole Kæhler

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 3 minutter

Jørgen Jørgensen, medlem i Lavensby Beboerforening, skriver:

Som medlem af Lavensby beboerforening undrer jeg mig meget over den debat om solceller i Lavensby, som Byrådet havde i går, onsdag. Der er flere ting, der springer i øjnene.

Niels Sørensen fra Danmarksdemokraterne havde stillet forslag om at stoppe opførelsen af solcellerne i Lavensby, fordi beboerne i Lavensby var imod projektet. Det er ikke rigtigt. Vi er ikke imod. Enkelte er måske, men det store flertal går ind for den grønne omstilling, inklusiv vindmøller og solceller.

Men det betyder ikke, at vi er tilfredse med processen. Faktisk er vi lidt sure over, at politikerne fravalgte at inddrage de to beboerforeninger i Lavensby og Havnbjerg i processen.

Ved højtidelige begivenheder roser politikerne ellers sig selv, over deres landdistriktspolitik med 38 landsbylaug og beboerforeninger fordelt over hele kommunen. Men når der skal ske noget i et lokalområde, så er vi åbenbart ikke en samarbejdspartner.

Man havde ved dette solcelleprojekt besluttet en styret proces, hvor man på et offentligt møde fik nedsat en gruppe frivillige, der, med den kommunale forvaltning i førersædet, skulle komme med forslag til indretningen af solcelleparken. En borgerinddragelsesmodel som forkvinde for Byudvikling, Landdistrikter og Infrastrukturudvalget Kirsten Bachmann på byrådsmødet roste i høje toner, fordi der kun er kommet ganske få protester på den offentlige høring.

Hun overser noget

‘Men æres den der æres bør’, lyder et gammel ordsprog. I dette tilfælde er det os i Lavensby Beboerforening, der i en møderække med dagsordener både for modstandere og tilhængere blandt landsbyens beboere, fik diskutere os frem til fordragelighed, og en accept af et solcelleanlæg i vores baghave.

Medvirkende til denne brede accept var også, at beboerforeningen indgik en række favorable aftaler med Better Energy til gavn for lokalsamfundet.

Læringen bør være, at Byrådet skal tage deres landsbylaug seriøst, det er faktisk det, der står i konstitueringsaftalen. Der bør ikke være sådan, at vi i landsbyerne skal kæmpe for at blive inddraget og hørt, når politiske beslutninger vedrører vores lokalsamfund.

Og så et afsluttende gylp

Når Niels Sørensen fra Danmarksdemokraterne på byrådsmødet påstod, at folk er bange for en værdiforringelse af deres huse, så er det ikke på grund af solcellerne, men på grund af de eksorbitante høje fjernvarmepriser på Nordals. Flere huse i Lavensby netop derfor til salg. Men hvem vil købe? Ingen. Og her troede man at stavnsbåndet blev ophævet i 1770erne.

Læs også...  Debat: Retssikkerheden gælder også for kommunen

GÅET GLIP AF .. ?