Nabogruppen omkring kunstgræsbanen ved Sønderborg Stadion skriver:
Tak til Kim Agerley fra Liberal Alliance for et sagligt og principielt læserbrev om kunstgræsbanen ved stadion bragt i går, fredag, på Nært & Nyt
For os naboer har sagen aldrig handlet om at være imod fodbold, børn eller idrætsliv i Sønderborg by. Det handler om, at også kommunen skal overholde gældende regler og tage hensyn til de mennesker, der bor tæt på de beslutninger, der træffes.
Derfor er det også vigtigt, at debatten nu i højere grad handler om retssikkerhed, myndighedsansvar og ansvarlig brug af skatteborgernes penge.
Ankestyrelsen har vurderet, at banen blev etableret uden den nødvendige myndighedsbehandling.
Det er et alvorligt forhold, uanset om man er nabo, politiker eller fodboldspiller. Når almindelige borgere forventes at rette ind efter reglerne, må det samme naturligvis gælde kommunen. Den lovgivning har ikke ændret sig, selvom man har ændret en vejledning om opførelse af kunstgræsbaner.
Vi er derfor glade for, at der nu peges på en løsning, som kan være langtidsholdbar. Det har alle parter brug for – både naboer, brugere og kommunen.
Dermed også sagt, at vi som naboer kan bakke op om Kim Agerleys forslag om, at kunstgræsbanen kan indgå i en lovlig løsning, hvis brugsretten overdrages til Statsskolen og alene anvendes inden for skoletiden, samtidig med at der etableres indhegning, så banen bruges efter planlagte tider.
Samtidig håber vi, at politikerne fremadrettet vil prioritere de nødvendige investeringer i fodbolden, som oplever stor tilslutning og udvikling – ikke mindst efter den bane er blevet etableret – og samtidig sikre, at naboer bliver inddraget tidligt i processen, og at myndighedsarbejdet udføres grundigt og korrekt fra starten. Det vil være med til at sikre, at man ikke igen havner i en lignende situation.
Det skylder man både borgerne, foreningerne – og vores fælles retsfølelse.

