Debat: Moderniseringen af Nordals-Skolen må ikke udvandes

Debat: Moderniseringen af Nordals-Skolen må ikke udvandes
Nordals-Skolen. Foto · af: Sønderborg Kommune

Ole Kæhler
Ole Kæhler

Læsetid: 2 minutter

Udvalgsformand Jesper Smaling, Børn, Skole og Familieudvalget, skriver:

På det seneste møde i Børn, Skole-og Familieudvalget skulle vi tage stilling til licitationsresultatet for moderniseringen af Nordals-Skolen. Desværre viste resultatet, at projektet ligger omkring 10 millioner kroner over det oprindelige budget.

Det er naturligvis en alvorlig udfordring, men samtidig også et billede på den virkelighed mange byggeprojekter står i. Projektet blev beregnet tilbage i 2022, og siden da er priserne på byggematerialer steget markant – faktisk med knap 15 procent. Den udvikling er ikke blevet indregnet undervejs.

Forvaltningen anbefalede derfor besparelser for omkring 10 millioner kroner, men her valgte et enigt udvalg at sige stop.

Vi ønsker ikke at gennemføre en modernisering, hvor væsentlige dele af projektet fjernes. Derfor har vi valgt en løsning, hvor vi blandt andet undlader at omdanne det eksisterende anretterkøkken til produktionskøkken, ligesom specialinventar ikke indkøbes – det giver en besparelse på ca. 4 millioner.

Til gengæld ønsker vi at holde fast i de vigtigste elementer i projektet: Ordentlige udendørsarealer, en funktionel indretning af 1. sal, nyt tag og nødvendige tekniske installationer. Det handler om at skabe en moderne og fremtidssikret skole for både elever og medarbejdere – ikke om at levere halve løsninger.

Derfor sender vi nu sagen videre til Byrådet med en anbefaling om at sætte yderligere ca. 6 millioner kroner af fra rammen til Fremtidens Skole.

Jeg håber på bred opbakning til den løsning i Byrådssalen.

Nordals-Skolen fortjener den modernisering der er blevet arbejdet med i årevis, og som er helt nødvendig for at skabe gode rammer for fremtidens skole på Nord-Als.

Læs også...  Debat: Lad os videreudvikle Alssundskolen – som madskole

GÅET GLIP AF .. ?